Egypt Independent

Tuesday’s papers: Hassan Shehata resigns, anniversary for Khaled Saeed’s death

Privately owned Al-Shorouk states on its front page that recently discovered documents prove convicted businessman Hesham Talaat Mustafa bribed former President Hosni Mubarak and Mohamed Ibrahim Suleiman, the former minister of housing. The newspaper reported that Suleimanhas LE30 million in a European bank account as well as a luxurious apartment in Paris. 

Investigations showed the convicted businessman offered bribes to several officials and members of the Mubarak family by selling them apartments and villas at less than their official price. The Illicit Gains Authority has considered such behavior bribery.

Al-Shorouk also reports that Freedom and Justice, the Muslim Brotherhood's political party, had its first official working day on Monday.

On page 4, Al-Shorouk writes that Egyptians commemorated the first anniversary of Khaled Saeed’s death. Protesters in Alexandria chanted, "Khaled Saaed, you’re a witness and a martyr," while Saeed’s mother stated ironically that if Mubarak brings back her son and all the martyrs, she might consider forgiving him.

Al-Wafd newspaper writes that businessman Ahmed Ezz and Suleimanmoney will be frozen in Switzerland, and a special report states that Suleimanused his position to profit from personal business deals. The newspaper paper reports that CNN and The Washington Post, two American media outlets, expressed concerns about the trial of former President Hosni Mubarak and other former key officials, explaining that the security measures might not live up to the importance of the event.

On page three, the newspaper writes that the residents of slum areas protested in front of the Egyptian state television building in downtown Cairo. Protesters said they resided in shantytowns in Dar al-Salam, Marg and Ain Shams until land owners kicked them out of their houses.

On its front page, state-owned Al-Ahram adds a caricature by Mostafa Hussein about the sudden resignation of Hassan Shehata, the coach of Egypt's national football team, under a headline stating that curfew will end in eight days.

Al-Ahram writes that opposition groups in Yemen demand the fall of Saleh and his entourage, and Washington calls for an immediate transition of power. Meanwhile, in Syria, 120 police officers were killed in an ambush in Gesr al-Shoghour and the army killed 45 civilians, official Syrian sources state. It also writes about demonstrations in 18 governorates and protests commemorating the first anniversary of Khaled Saeed's death. The death of Khaled Saeed, an Alexandrian who is widely believed to have been beaten to death by police, sparked nationwide protests last year and a Facebook group, "We Are All Khaled Saeed," played an important role in encouraging people to protest on 25 January, the beginning of Egypt recent 18-day uprising that led to Mubarak’s ouster.

Al-Ahram reports that in Alexandria, protesters wore black and stood by the corniche; the demonstration was organized by the April 6 Youth Movement. The young crowd expressed major disappointment due to the delay of legal procedures concerning Saeed's trial.

Al-Dostour states that Pope Shenouda III returned on Tuesday from his recuperation in the US, and Prime Minister Essam Sharaf inaugurates the Church of the Virgin Mary on Tuesday in Imbaba. Al-Dostour and Al-Wafd fail to mention Khaled Saeed commemorations in their papers.

The liberal daily Al-Ahram writes that Egypt asked 120 countries to monitor the assets of 150 officials from Mubarak’s regime. The list includes members of Mubarak’s family, steal tycoon Ahmed Ezz, former Interior Minister Habib al-Adly, former Petroleum Minister Sameh Fahmi, former Prime Minister Ahmed Nazif and many others.

On its front page, independent newspaper Rose al-Youssef writes about the first anniversary of Khaled Saeed's death, which it says triggered the revolution. The newspaper states that both Saeed's mother and sister visited his grave on Monday in Alexandria’s Manara Cemetary. In Ismailia, Facebook activists organized a silent protest, held flags and read from the Quran. In Assiut, the protesters expressed relief and stated that the 25 January revolution was their revenge for Saeed's death.

Egypt's papers:

Al-Ahram: Daily, state-run, largest distribution in Egypt

Al-Akhbar: Daily, state-run, second to Al-Ahram in institutional size

Al-Gomhurriya: Daily, state-run

Rose al-Youssef: Daily, state-run

Al-Dostour: Daily, privately owned

Al-Shorouk: Daily, privately owned

Al-Wafd: Daily, published by the liberal Wafd Party

Al-Arabi: Weekly, published by the Arab Nasserist party

Youm7: Weekly, privately owned