Tuesday’s papers: After the clashes, the summons

“The prosecutor general summons five political activists,” leads state-run Al-Ahram this morning. The paper reports that the activists are also banned from travelling pending investigations into charges that they were responsible for last week's violent clashes in Moqattam.

According to Public Prosecution spokesperson Mostafa Doweidar, the activists summoned are Hazem Abdel Azim, Karim al-Shaer, Ahmed Douma, Alaa Abdel Fattah and Ahmed Eid Ghoneimy. Al-Shorouk reports that others were summoned as well, and Al-Ahram adds that some injured people during the clashes have accused former presidential candidate Khaled Ali, Free Egyptians Party leader Mahmoud al-Alaily, Egyptian Democratic Party head Mohamed Abul Ghar and Tagammu Party youth committee secretary Khaled Telimh of stirring up violence.

The Muslim Brotherhood’s lawyer Abdel Moneim Abdel Maqsoud has also filed a complaint against 169 people accusing them of being involved in the Moqattam events; Abdel Maqsoud presented a number of compact disks containing 54 videos and 155 photographs as evidence.

The government mouth piece adds that on a separate note, protesters continue to besiege the Media Production City in 6th of October City to protest the reporting of privately owned satellite channels. Interior Minister Mohamed Ibrahim visited the site and ordered security forces to protect media figures and prevent attacks against protesters. A number of members of the media reported attempted attacks, while protesters claimed that five were injured after shots were fired at them from a car.

Privately owned Al-Shorouk writes about “the prosecution of five activists, hours after the president’s threats.” Prosecutor General Talaat Ibrahim ordered the move reportedly based on the Brotherhood lawyer’s complaint, reportedly describing those named in it as “thugs.”

The newspaper also reports that the group’s leader met Monday to decide on how to respond to the Friday clashes. Brotherhood members were reportedly expecting several prominent figures to be arrested following the president’s speech, as well as the closure of several satellite channels. Sources told the paper that a number of lawsuits will be filed against members of opposition political forces and the media.

Al-Shorouk also reports that Freedom and Justice Party senior member Mohamed el-Beltagy claimed the Moqattam clashes were orchestrated by Washington and Tel Aviv, as well as a network of 300,000 thugs managed by officers from the National Security Agency. Beltagy added that the situation represented “a struggle for survival.”

Freedom and Justice, the mouthpiece of the eponymous party, also writes about the South Cairo Prosecution’s summons, adding that the prosecution’s head, Ismail Hafeez visited hospitals to hear victims’ testimonies before transferring their cases for further forensic investigation. The newspaper says that prosecutors listened to testimony from 20 Brotherhood members, while saying that 49 injured people were in Moqattam Hospital and 32 others in Bank al-Ahly Hospital, along with one in Helal Hospital. The newspaper also claims that most of the injured are Brotherhood members.

On its third page, the Brotherhood mouthpiece also writes “Human rights organizations issue a weak report three days after the Moqattam attacks,” accusing the report, written by 10 different human rights organizations, of ignoring the National Salvation Front’s alleged involvement.

Egypt’s papers:

Al-Ahram: Daily, state-run, largest distribution in Egypt

Al-Akhbar: Daily, state-run, second to Al-Ahram in institutional size

Al-Gomhurriya: Daily, state-run

Rose al-Youssef: Daily, state-run

Al-Dostour: Daily, privately owned

Al-Shorouk: Daily, privately owned

Al-Watan: Daily, privately owned

Al-Wafd: Daily, published by the liberal Wafd Party

Youm7: Daily, privately owned

Al-Tahrir: Daily, privately owned

Al-Sabah: Daily, privately owned

Freedom and Justice: Daily, published by the Muslim Brotherhood's Freedom and Justice Party

Sawt al-Umma: Weekly, privately owned

Al-Arabi: Weekly, published by the Nasserist Party

Al-Nour: Official paper of the Salafi Nour Party

Related Articles

Back to top button