Tuesday’s papers: Revolutionaries up in arms, Islamists celebrate

Tuesday’s papers: Revolutionaries up in arms, Islamists celebrate

On

Tue, 22/01/2013 - 14:54

Tuesday’s papers show that revolutionaries are rolling up their sleeves for the second anniversary of the 2011 uprising and intending to flood the streets of Egypt after reaching a political deadlock with President Mohamed Morsy’s Cabinet and its policies.

Privately owned daily Al-Tahrir allocates half of its front page to popular, revolutionary slogans urging people to take to the streets Friday to protest against the “Brotherhoodization” of the state.

The inside pages of Al-Tahrir extensive coverage of the protests, with two pages dedicated to parties participating in mass demonstrations and their demands.

The cancellation of the Islamist-backed Constitution and the dismissal of Prime Minister Hesham Qandil’s Cabinet are reportedly the key demands of protesters on the two-year anniversary of the revolution.

In its statement, the National Salvation Front reportedly has called for peaceful demonstrations across the governorates demanding the downfall of the Muslim Brotherhood regime and the retribution for martyrs.

While lawyers have announced their participation in Friday protests, Salafis have decided to neither take part nor celebrate, adopting ‘wait and watch’ stance, the paper adds.

Privately-owned daily Al-Dostour offers a broadside challenge to the Brotherhood in its signature manifesto-style front page.

The paper’s bold headlines with captivating red color read: “Friday 25 January (is) an announcement of revolution of anger,” and “Next Friday 25 January is a new beginning and new era in the history of this revolution.”

For its part, Freedom and Justice, the paper of the political arm of the Brotherhood, says that its parent Freedom and Justice Party has launched a campaign titled “Together we build Egypt” to celebrate the so-called achievements of the 2011 uprising.

The campaign reportedly will consist of planting trees and cleaning the nation’s streets, as well as providing the needy with affordable food and medicine.

Predictably, state-owned papers’ front pages turn a blind eye to opposition forces’ preparations for massive demonstrations on Friday.

State flagship paper Al-Ahram leads with its government-biased template praising the president’s efforts in boosting investments during his visit to Saudi Arabia.

State-run Al-Akhbar highlights the same news on the top of its front page, showing a picture of Morsy offering prayers at  theProphet Mohamed’s mosque.    

Surprisingly, news of ousted president Hosni Mubarak dominates the headlines of independent papers.

Privately-owned daily Youm7 runs a eye-catching story on Mubarak’s visit to train clash survivors in Maadi’s military hospital.

19 CSF conscripts lost their lives and more than 100 others were wounded on 15 January when a train derailed at the Badrasheen Train Station in Giza.

The paper quotes an anonymous source as saying that although Mubarak was sitting in a wheel chair during the visit, his health situation has stabilized after he fell on the ground due to dizziness while entering the bathroom last month.

Independent daily Al-Shorouk runs stories on the experiences of Mubarak, his two sons and former senior officials in Tora prison, recounted by ex-assistant chief officer of prisons department Mohamed Hamdoun.

The report gives details on the first night of Alaa and Gamal Mubarak in prison and how they went through a state of depression, hardly speaking with others during their first days there.

Hamdoun also describes the tight security measures and the difficulties that police faced during the transfer of Mubarak’s senior aids, due to protests of revolution martyrs’ families in front of courthouses.

Egypt’s papers:

Al-Ahram: Daily, state-run, largest distribution in Egypt

Al-Akhbar: Daily, state-run, second to Al-Ahram in institutional size

Al-Gomhurriya: Daily, state-run

Rose al-Youssef: Daily, state-run

Al-Dostour: Daily, privately owned

Al-Shorouk: Daily, privately owned

Al-Watan: Daily, privately owned

Al-Wafd: Daily, published by the liberal Wafd Party

Youm7: Daily, privately owned

Al-Tahrir: Daily, privately owned

Al-Sabah: Daily, privately owned

Freedom and Justice: Daily, published by the Muslim Brotherhood's Freedom and Justice Party

Sawt al-Umma: Weekly, privately owned

Al-Arabi: Weekly, published by the Nasserist Party

Al-Nour: Official paper of the Salafi Nour Party